Головна
Реєстрація
Вхід
Вівторок
25.07.2017
09:40
Вітаю Вас Гість | RSS
                                 Завалівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
                                  Підгаєцької районної ради Тернопільської області

Меню сайту

Шкільна країна ПК

Категорії розділу
Методична робота [0]

Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 27

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

  
Головна » 2015 » Жовтень » 15 » Усний журнал "Хрест Святої Тверезості"
12:41
Усний журнал "Хрест Святої Тверезості"

   

      Як відомо, у 1848 році на наших теренах була скасована панщина. Народ став вільним, але душа його ще несла на собі чорну пляму раба. Він не міг належно користуватися свободою, а тому легко потрапляв до згубних тенет зрадливого пияцтва. Жахливий вигляд мав тоді наш край. У бідних занедбаних селах стояли просторі корчми, де народ не тільки пропивав своє майно, а й розум і честь. З веселою горілкою вливалась до національного організму страшна отрута, що нівечила тіло та вбивала душу. В захланні руки корчмаря йшло скиба за скибою, хатина за хатиною, остання корова від дітей і навіть батьківська спадщина. 
    У другій половині ХІХ століття у Східній Галичині один шинок припадав на 220 жителів, тобто в середньому по чотири корчми на село. А одна початкова школа – на 1500 осіб.
    В таких умовах вже у 1854 році на Галичині за почином кардинала Михайла Левицького виникають, до речі, перші у світі Братства тверезості.
   Наступним апостолом на галицьких теренах через 30 років став Львівський митрополит Йосип Сембратович. У своїх «Посланіях» до всіх українських священиків «О достоїнстві чоловіка» він закликав усіх освічених українців до боротьби з цим всенародним лихом. А ще Йосип Сембратович заохочував створювати при церквах братства тверезості. Вони уособлювали собою багатотисячні зібрання селян. Супроводжувалися ці місії символічними похоронами горілки та встановленням Хрестів Тверезості.
  Ці хрести були спеціально  відлиті з чавуну і продавав їх по 30 ринських львівський купець Михайло Димет (він став відомим тим, що першим привіз до Львова «Кобзар» Тараса Шевченка). Такий хрест у 1874 році був встановлений біля входу до церкви у Завалові, який зберігся донині. 
«Господи, оружіє на диявола, крест твой дал сей нам» – гласить напис на ньому.
  На сьогоднішній день Хрести Тверезості збереглися у Підгайцях, Сільці, Новосілці, Литвинові, Шумлянах, Старому Місті, Мужилові, Угринові, у серпні 2011 року відновлено колись пошкоджений такий хрест у Галичі.
  Про значення таких хрестів писав вчитель Богдан Манюк:
   Не був він символом лихого
   на молитву не скликав,
   Лиш на п'яниць дивився строго,
   Ганьбив їх, мучивсь і зітхав.
   Раби безглуздої отрути
   Клялись, упавши перед ним
   Про зілля відьомське забути.
   І … помагало не одним.
   Нова хвиля боротьби за тверезість почалася на початку ХХ століття. У 1930 році вийшла відозва, підписана митрополитом Андреєм Шептицьким та усіма єпископами спільно з керівниками українських культурно-освітніх установ.

  Проведена робота дала відчутні результати. До 1939 року та і в перші післявоєнні роки у нашій місцевості практично було викорінене пияцтво, особливо серед молоді. Молодь збиралася у неділі та свята на різні гулянки, спортивні змагання, грала вистави і організовувала концерти, збиралась у читальні та на лузі, будучи абсолютно тверезою. Поява кого-небудь у п'яному вигляді приводила до негайного виключення його з товариства. Ще живі ті очевидці, які пам'ятають, що на весіллях одна пляшка горілки і маленький келишок обходили весь стіл.
    Більше 140 років минуло із дня встановлення відзнаки тверезості. Але те, що відбувається зараз, мало чим відрізняється від подій, що мали місце всередині ХІХ століття.
   Це і спонукало не обмежитись лише фактом встановлення причини появи Хрестів Тверезості, а, використовуючи газетні публікації, сюжети теле- і радіопередач, чи не щоденні життєві приклади підготувати і підготувати і провести змістовний і цікавий  для старшокласників усний журнал «Хрест святої тверезості»  з учнями 8 класу під керівництвом класного керівника Чистуха Володимира Ярославовича. 
   Сторінки журналу «Історичні корені алкоголізму», «Ой, корчмо, корчмо!», «Не шкода горілки випитої, а шкода здоров'я і розуму пропитих», «Не був він символом лихого – лиш на п'яниць дивився строго», «Подолання зеленого змія і піднесення громадської активності в Галичині», «Церква у боротьбі з пияцтвом», «Не пий, козаче,  –  Вкраїна плаче» «перегорнули» учні восьмого класу Данилюк Михайло, Кубай Христина, Тимошенко Зоряна, Бобецька Тетяна, Костенко Ганна, Хрептак Діана, Солонина Тетяна, Стуй Мар'яна, Гунчак Христина, художньо підтвердивши їх творами класиків української літератури, гуморесками, відеосюжетами та народними піснями на протиалкогольну тематику, вдало підібраними кадрами презентації. 
 Сторінки «Правда про алкоголь» розкрила медичний працівник Кубай Галина, а «Наше спасіння – у вірі Христовій» – священик Михайло Демида.
    Присутні мали змогу переглянути виставку літературних та газетних публікацій,  підготовлених бібліотекарем Королевич Тетяною. Художню частину журналу організувала вчитель музики Ронік Неля.
   Завершився захід спільною  молитвою за Україну.

Переглядів: 88 | Додав: Адмін | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar

Годинник

Вхід на сайт

Погода

Пошук

Календар
«  Жовтень 2015  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031

Архів записів

Друзі сайту
  • Підгаєцький методичний кабінет
  • Тернопільський обласний комунальний інститут післядипломної педагогічної освіти
  • \n
  • Міністерство освіти і науки України
  • \n
  • Тернопільська обласна державна адміністрація
  • \n
  • Тернопільська обласна рада професійних профспілок
  • \n
  • Підгаєцька районна державна адміністрація

  • Кошик
    Ваш кошик порожній

    Copyright MyCorp © 2017
    Створити безкоштовний сайт на uCoz